Friday, August 30, 2013

DAY TRIP ADVENTURE

ELEMEN 3
ARCHAEO-ECO ADVENTURE ~ Menyusuri Sungai Merbok dan paya bakau
ECO-ARCHAEO ADVENTURE

LATAR BELAKANG PAKEJ


Pakej ECO-ARCHAEO ADVENTURE ini adalah satu-satunya pakej anjuran Kedah Cultural Village @ Tandop Camp yang memasukkan elemen penjelajahan ke Sungai Merbok dan paya bakau sebagai aktiviti utama pelancongan di Lembah Bujang. Di samping itu pakej ini juga berkembar dengan ELEMEN KEDUA , EAT & RETREAT ~ lunch by the river, bbq, bariyani mustoffa, iaitu aktiviti makan  minum dan bersantai di Tandop Camp yang menjadi hub untuk aktiviti rekreasi dan outdoor serta pusat kegiatan kebudayaan untuk pengunjung.

Berikut adalah itenary yang terkandung di dalam pakej Eco-Archaeo Adventure ini:

1) Lawatan ke Muzium Paya Laut


  • Peserta diberi taklimat berkenaan sejarah, arkeologi, ekosistem, biodiversity, kepentingannya dari segi ekonomi dan rekreasi kepada kita.

2) Menyusur sebahagian daripada Sungai Merbok ke arah hulu sungai

  • Peserta dibawa menyusur sungai dari jeti Semeling ke Pulau Tiga, menjejaki tempat bersejarah dan kesan penempatan istana lama, melihat flora dan fauna di paya bakau dan aktiviti serta kehidupan nelayan di sana.


3) Makan dan Santai di Kedah Cultural Village @ Tandop Camp (eat & retreat) di kaki Gunung Jerai 
Hub untuk pelbagai aktiviti outdoor, makan dan minum, latihan dan riadah, serta tempat demonstrasi dan penghayatan pelbagai cabang kebudayaan bangsa Melayu yang boleh diperkenalkan kepada pengunjung.

  
  • aktiviti bbq 

   
  • lunch by the river 

  
  • mempelajari bagaimana menikmati buah tempatan 

 
  • menyesuaikan diri dengan persekitaran
  • mempelajari tentang keunikan budaya rakyat Malaysia dalam pelbagai perkara

silat .  gendang  .  tarian  .  menoreh getah  .  permainan dan sukaneka rakyat  . demonstrasi masakan 

  • pelbagai aktiviti rekreasi - jungle & river trekking, obstacles race 

4) Lawatan ke Muzium Arkeologi Lembah Bujang



5) Lawatan ke muara Sungai Merbok 
    
Tempat di mana terletaknya Tanjung Dawai iaitu perkampungan nelayan yang terkenal dengan hasil laut dan sajian makanan laut segar, merasai pengalaman menyeberangi laut ke Pantai Merdeka dengan bot dan minum petang di sana dengan menu terkenal ABC Gunung Jerai, mee udang dan laksa kedah.

  
5) Kunjungan ke lain-lain tempat bersejarah  


 Melihat sejarah dari penemuan arkeologi di Muzium arkeologi dan candi Bukit Batu Pahat, melawat ke tapak eskavasi penemuan baru arkeologi di Sungai Batu Besi, mengunjungi makam Sultan Mudzaffar Shah 1 yang hidup sekitar tahun 1100 masihi,  dan mengunjungi Masjid Pengkalan Kakap Masjid yang dibina disekitar tahun 1800 masihi.


6) Menyusuri Sungai dari Jeti Semeling hingga ke Teluk Bayu (hulu ke hilir)
atau dari Segantang Garam ke Tanjung Dawai

 Laluan ini adalah satu pilihan menarik bagi mereka yang gemar memerhati pelbagai spesis burung seperti helang dan lain-lain yang biasanya aktif keluar pada waktu petang. Pakej ini juga membolehkan peserta turun ke paya bakau pada waktu air surut untuk mencari pelbagai spesis siput di situ.





No comments:

Post a Comment